Evita y Carlos Gardelo

19 februari 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Wat een nacht!!!!!!! Na enkele maanden zonder een druppel regen beslisten de weergoden , denkelijk van Belgie meegekomen een stevige  tormenta in Buenos Aires los te laten!!!!! In ons appartementje dat uitkomt op een binnenpatio hoorden we de enorme donder , de wind razen en de klapperende deuren en vensters en de vele honden blaffen , s'ochtends rond half 7 hoorden we Vanesa voor ze naar haar werk ging naar de TV luisteren want wind storm en regen is wereldnieuws hier ! we bleven nog even genieten van de rust die met de ochtend een beetje terug gekeerd was en besloten er eem cultuur en museumdagje van te maken, Vicente pikte ons op tegen de middag en de 1stop was het museum van Evita Peron, de 2 vorige keren in BA niet bezocht maar eigenlijk ben je niet in BA geweest als je dit niet gedaan hebt, ik heb zowiezo ontzettend veel bewondering voor deze prachtige vrouw en haar leven als de tweede echtgenote van President Peron en baar status als first lady van 1946 tot 1952 komt echt tot leven in dit museum, ze was tijdens haar leven omstreden en is dat tot op de dag van vandaag gebleven, tijdens haar leven was ze zowiezo de machtigste vrouw van Argentinie en ik denk dat niemand in de geschiedenis van zuid Amerika dit heeft geevenaard, haar verschijning was een doorn in het oog van de elite , het leger en de politici maar het volk zag haar graag, in het museum zien we hier het bewijs van, zoveel filmfragmenten laten zien  dat na haar dood op 33 jarige leeftijd tijdens de processie van haar  doodskist in Buenos Aires meer dan 1 miljoen mensen in de rouwstoet liepen , de straten van BA letterlijk bedolven onder de duizenden kransen , en nog eens duizenden mensen die bloemen wierpen vanuit hun vensters en balkons , kippenvelmomenten en een bezoek hier is zeker de moeite waard! Evita ' s leven was er  een dat grote tegenstellingen veroorzaakte, maar wat zeker is is dat ze tot op vandaag de harten van velen blijft beroeren! Na dit moie bezoek trekken we naar La Poesia het leukste avantgarde barreke van San Telmo, hier hebben we 2 jaar geleden Ignacio Sossa ontmoet, een bekende Argentijnse schilder  met franse roots, en is tevens terug onze afspraakplaats , weer genieten we van het weerzien met deze prachtige mens, het zonneke is ook terug en we hebben veel te vertellen tussen de lekkere tapakes en een fleske vino tinto, na ons gezellig vieruurtje trekken we nog even naar het huis van Carlos Gardel, een prominent figuur in de geschiedenis van de Argentijnse tango, hij stierf door een vliegtuigongeluk in 1935 op de top van zijn roem het geen leidde tot een beeld van een tragische held in geheel Latijns Amerika , voor velen in Gardel de belichaming van de ziel van de tangostijl uit BA aan het einde van de 19de eeuw, we genieten van het leuk museum en vooral Vicente is in zen nopjes want je kan wel zeggen dat hij een grote fan is. Tegen de avond trekken we naar Vanesa thuis, veel tijd hebben we niet want na een uurtje of twee trekken we terug naar La Brigada, het bekendste restaurant van San Telmo, we stoppen nog even aan de ferry aan de Puerto Madero om onze ticketten voor onze overtocht naar Uruguay de dag erna, we pikken onze canadese vrienden op en Vicente leid ons door het waanzinnig drukke verkeer In BA naar La Brigada

1. Lily:
    21 februari 2016
    Cultuur en lekker eten en drinken , wat moet men meer hebben voor een prachtige vakantie? xxx