Adios ruta 40 , hola ruta del vino

12 februari 2014 - Luján de Cuyo, Argentinië

We genieten van ons ontbijtje , doen een laatste wandelingetje door het stadscentrum,we wilden nog een bezoekje brengen aan het klooster maar dit is echter niet toeristisch, er wonen blijkbaar nog nonnetjes, we gaan nog even de basiliek binnen en er is net een mis aan de gang, we zien mensen aanschuiven om het kleed van een of andere virgin aan te raken en sommigen lopen op hun knieën naar het altaar om een groet te brengen en te bidden, we bekijken even sprakeloos het schouwspel en bij het buitengaan zien we nog net een tipische gauchopastoor toekomen,volledig met lange zwarte poncho en hoed, vanmiddag verlaten we de beroemde door de Argentijnen liefkozend la cuarenta genoemd, wat voor hen evenveel betekend als de route 66 in amerika,,de langste weg van het land strekt zich uit tot aan bolivia 5224km van Patagonië tot Bolivia,we hebben een klein stukje op deze legendarische ruta gereden, zigzaggend tussen de brandend hete vlaktes naar catchi,tot aan de wijngaarden van de torrontes druif in cafayate,naar itilcana,door houtskoolgrijze lavastromen zonder enig leven ,witte kapellen,groene suikerplantages ,door de cañons  en de cerros de siete colores  tot aan de armste en meest afgelegen provincie jujuy met zijn humahuaca vallei waar de indigo cultuur nog heel fel leeft, vanmiddag trekken we naar de provincie mendoza ,het bloeiende centrum van de wijnindustrie