Chileense vrienden en de aconcagua

14 februari 2014 - Luján de Cuyo, Argentinië

Wat een gezellige avond was het eergisteren,onze belgische vrienden op bezoek op de finca, bevoorraad met kaas, en overheerlijke olijven uit de streek, filip was jarig vandaag en daar dronken we dadelijk een flesje wijn op, ze waren ook naar de salinas grandes geweest en lieten trots de prachtige fotos zien , door de weerspiegeling hadden ze mooie fotos gemaakt die heel rare illusies opwekten, martine keigroot, en slorpte een heel klein filipje op met haar mond, dan zat martine op de handpalm van filip of hing ze als een klein duimpje te bengelen tussen zen twee vingers, ze dronk zogezegd uit een megagrote fles spa, allemaal heel surrealistisch, fantastische fotos !! We waren een beetje jaloers dat wij daar niet aan gedacht hadden zulke fotos te maken....... Onze vrienden uit holland, theo en miek nemen afscheid vandaag en hebben een lekker wijntje bewaard om samen te drinken, ook de chilenen , claudio en pauline komen erbij en het word weer een gezellige bende van echte wijnliefhebbers, wij krijgen ook het familieboek te zien en blijkt dat ignacio zen overgrootouders de stichters van trapiche  waren, ze hebben het wijnhuis verkocht in de jaren 70!!!! Smorgens in het een druilerige ochtend en we hebben 3 opties gaan eten op een bodega met aangepaste wijnen, naar een thermen in de buurt gaan met natuurlijke warmwaterbronnen en modderbaden tussen de bergflanken of de rit naar de chileense grens maken en proberen een glimp op te vangen van de aconcagua de hoogste berg ter wereld,na de himalaya ,net geen 7000 m, weer komen de avonturiers in ons boven en we kiezen voor optie 3!we nemen de alta montaña, de route naar de hogergelegen chiligrens,we rijden door een gevarieerd landschap en fauna, imposante bergtoppen met als climax de aconcagua,de besneeuwde hoogtes van de andes,vlakke pampas en hele groene valleien, we zien een azuurblauwe laguna en een kolkende rivier waar je op kan raften, we komen in een skigebied en nemen de kabellift naar boven van waarop we een prachtig uitzicht hebben over het gebied! ,de grensovergang is een drukke hoodweg maar is tevens een spectaculaire bergpas,het andesgebergte is hier natuurlijk ongelijk verdeeld tussen de 2 landen,de weg gaat steil naar de tunnelpas op 3000m,in de vorige eeuw verving een echte trein de muildierenroute op deze pas,we zien de ruines van kilometerlange treinsporen en el puente del incas ,een natuurlijke brug , de legende zegt dat deze gebouwd werd door de incas, onwaarschijnlijk mooi met vele kleuren ,we vervolgen onze weg en komen in el parque national de aconcagua, we stoppen en staan op een muilezelpas en zien net  enkele zwijgzame gauchos met een 20tal muilezelpaarden voorbijtrekken, we gaan het nationaal park in met adembenemende zichten, we wandelen er een uurtje rond en trekken verder naar de grens van chili , we zien een enorm christusbeeld opduiken, dit is hier  ooit gezet door de kardinaal sonore onder paus johannes paulus de 2de om na een conflict de vrede tussen argentinie en chili te bevestigen, er staat  een opschrift op wat letterlijk vertaald zegt, totdat alle bergen weg zijn zal er vrede zijn tussen deze buurlanden, we zien nog enkele verlaten gendarmerieposten , het is al laat en rijden terug naar beneden, we besluiten te  gaan eten in mendoza capital, we hebben heel de dag stralende zon gehad en zodra we na een uurtje of 2 de bewoonde wereld inrijden zitten we in een regenbui, wat uiterst zelden is hier , de anders florerende plaza de independencia  met zijn mooie bomen,antieke lantaarnpalen en vele kraampjes en terrasjes ligt er druilerig bij, we duiken een restaurantje binnen en eten een bife de chorizo ,die als een vlinder dichtgeklapt op ons bord ligt, open is het een biefstuk van zeker 20cm op 10cm, superlekker met de heerlijke asadosmaak ,met een goed flesje wijn betalen we nog geen 20e, niet normaal! aangekomen int hotel zakken we nog even door met onze chileense wijnvrienden, volgend jaar gaan ze een toer door europa maken en komen ze zeker op bezoek.vandaag trekken we naar het plattelands dopje valle de fertil, voorbij san juan waar de tijd helemaal is blijven stilstaan, dus het zal enkele dagen zonder wifi of gsm signaal worden , hasta luego amigos .........